Älä juutu pilkuntarkkoihin suunnitelmiin – asiat menevät kuitenkin toisin kuin kuvittelit
Liiketoimintasuunnitelman, laskelmien ja muun suunnittelun tärkeyttä korostetaan tuoreille yrittäjille paljon. Itse heitin laskelmat hatusta ja lähdin soitellen sotaan, sillä tiesin, että liiallinen suunnittelu jumittaisi minut paikalleni, kirjoittaa toimittaja ja mediayrittäjä Taru Tammikallio.
Kun päätin ryhtyä yrittäjäksi, ensimmäinen asia, jonka Uusyrityskeskus pyysi minua tekemään, oli liiketoimintasuunnitelma. Tuo elintärkeä asia tuoreelle yrittäjälle. Silti se herätti jostain syystä lievää kauhua itsessäni.
Älkää käsittäkö väärin – rakastan suunnittelua, mutta tuolloin rakastin sitä niin paljon, että tekeminen lykkääntyi, koska oli niin ihanaa visioida mahtavaa tulevaisuutta. Kun on saanut hyppelehtiä pilvilinnoissa luoden bisneksen menestystarinaa liiketoimintasuunnitelman muotoon, yhtäkkiä ei tunnukaan niin herkulliselta tajuta istuvansa hämärässä asunnossa upean toimiston sijaan. Ja sitten pitäisi vielä tarttua toimeen!
Tein kuitenkin työtä käskettyä ja rustasin liiketoimintasuunnitelman, mutta sisimmässäni tiesin, että suunnitelmani toteutuvat yhtä varmasti kuin lotossa seitsemän numeroa oikein ensimmäisellä osumalla. Tuntui turhalta tehdä laskelmia, koska tiesin, ettei mikään laskelma tai arvio liikevaihdosta vastaa todellisuutta yhtä hyvin kuin itse todellisuus.
Tietysti minun on helppo puhua, koska olen läppäriyrittäjä, jonka kiinteät kustannukset eivät pyöri useissa tuhansissa euroissa tai jopa suuremmissa summissa. Minun ei tarvitse huolehtia mädäntyvistä elintarvikkeista, kuten kauppaa pyörittävän, sillä myyn aivojeni tuotoksia. Niin kauan kuin pääni tuottaa ei mätää tavaraa, asiat ovat aika hyvin.
“Tuntui turhalta tehdä laskelmia, koska tiesin, ettei mikään laskelma tai arvio liikevaihdosta vastaa todellisuutta yhtä hyvin kuin itse todellisuus.”
Mitä todellisuus sitten osoitti? Sen, että vaikka olin nakannut laskelmiini 4 000 euron kuukausittaisen liikevaihdon, suunnitellut tarjoamani palvelut tarkkaan ja tehnyt markkinointisuunnitelman, itse yrittäjyys vasta näytti minulle, mihin suuntaan mennä ja mikä on se minun polkuni sillä hetkellä.
Suunnitelmistani huolimatta päädyinkin tekemään monia eri asioita median ja viestinnän parissa. Tällä hetkellä koenkin, että se kuuluisa oma polkuni rakentuu koko ajan tässä tehdessä – se mutkittelee eri suuntiin, välillä pysähtyy, menee taaksepäin ja sitten taas suoraviivaisesti eteenpäin. Välillä se heittää voltin tai pysähtyy sohvalle irtonamujen kera. Sitten polkuni taas jatkuu eteenpäin.
Tämä on mielestäni tärkeä muistutus, sillä tiedän, että moni yrittäjä tuskailee sen oman juttunsa ja polkunsa löytämisen kanssa. Haluaisin tarjota tähän avaimet käteen -ratkaisun, joka lopettaisi epävarmuudet ja pähkäilyn samalla sekunnilla. Valitettavasti joudun kertomaan, että tällaista ratkaisua en ole vielä löytänyt, sillä epävarmuus yrittäjyydessä, työssä kuin elämässä ylipäätänsäkin on aina läsnä. Harvalle yrittäjälle kaikki on selvää pässinlihaa, ja jos joskus onkin, se todennäköisesti muuttuu matkan varrella. Tärkeintä onkin, että uskallat mennä eteenpäin, kokeilla eri asioita ja sitä kautta löytää ne asiat, jotka kutsuvat luokseen.
Kannustan kuitenkin ehdottomasti huolelliseen suunnitteluun ja liiketoimintasuunnitelmaan panostamiseen, vaikka itse en toiminutkaan niin. Kun suunnitelmat ovat selvillä, voit lähteä turvallisemmalla mielellä liikkeelle, sillä sen ansiosta taklaat todennäköisesti muutaman karikon jo etukäteen.
Kun olet luonut itsellesi riittävän suunnitelman, varaudu kuitenkin siihen, että asiat saattavat heittää häränpyllyä heti kun yrittäjyytesi alkaa.
Kirjoittaja: Taru Tammikallio
Kuuntele Eezympää yrittäjyyttä -podcastin jakso oman polun löytämisestä yrittäjänä!
Eezympää yrittäjyyttä -podcastin 4. jaksossa muutosvalmentaja ja kirjailija Maaretta Tukiainen kertoo, miten yrittäjä voi löytää oman tiensä ja oppia luottamaan omaan osaamiseensa. Kuuntele jakso ja olet askeleen lähempänä oman tiesi löytämistä.
Taru Tammikallio on luovan alan moniosaaja, joka hyppäsi tuntemattomaan ja vaihtoi varhaiskasvatuksen opettajan työt mediayrittäjän arkeen. Missiona kiinnostavien sisältöjen luominen, työelämän tabujen murtaminen ja parempi työelämä.
Seuraa Tarua Instagramissa ja Linkedinissä